08.01 u. Smeedde: Keep it simple & omarm het leven. Schonk een kop thee in. Keek naar Het Schrijvershuis en zag een vermoeide Adriaan van Dis en schuchtere Nina Polak. Begreep Van Dis’ boodschap maar al te goed: schrijven is afzondering, eenzaamheid.

11.58 u. Aardappelen (krieltjes), groenten (bieten, wortelen, sla) & eieren gehaald in Engelum; het gewone leventje is weer begonnen. Verder gelezen in Ewald Engelens confronterende analyse van onze politieke beerput, Het is klasse, suffie, niet identiteit!:

‘Voor iedereen met hbo en hoger is Nederland een prachtig land, waarvan de elite zichzelf kan feliciteren met hoge posities op lijstjes die alleen de eigen klasse aangaan. Voor de lagere middenklasse en daaronder is er een totaal andere realiteit. Torenhoge huurlasten, stagnerende inkomens, dure zorg en onderwijs, afkalvende bescherming, toenemende precariteit en een oplopend verschil in sterftecijfers: de rijken worden steeds ouder, de armen sterven jong. Dat is de echte voedingsbodem van het grote ongenoegen. En daar is sinds enige jaren groeiende ergernis over bestuurlijke incompetentie en corruptie bij gekomen. Terwijl de onderklasse haar salaris heeft zien stagneren, is de elite steeds beter voor zichzelf gaan zorgen. De legitimatie is meritocratisch, maar het vertoonde gedrag is niets meer of minder dan inhalig.’

Ik begin steeds beter te begrijpen waarom ik tegenwoordig uiterst links stem. In bovenstaand licht is het zowel begrijpelijk (Rutte en consorten als kaste) als onbegrijpelijk (lees het citaat nog maar eens) dat de dividendbelasting wordt afgeschaft. 

14.29 u. Moest onwillekeurig terugdenken aan een inmiddels onvindbaar Facebookbericht van Martijn Benders van pak hem beet een week geleden, waarin hij de Dikke Pfeijffer beschimpte en Pfeijffer van gemakzucht betichtte. Ik ben het met Benders eens: Pfeijffers bloemlezing is prulwerk. Het is in tegenstelling tot de Dikke Komrij niet gebaseerd op een goed overzicht over het Nederlandstalige poëzielandschap maar hangt van andermans lijstjes aan mekaar. Hierdoor kan er geen sprake zijn van een gedegen selectie van de beste Vlaamse en Nederlandse gedichten van de 20e en 21e eeuw. Bovendien vind ik in deze situatie het schrappen van enkele canonieke dichters niet zozeer getuigen van een eigen smaak maar eerder eigenwijs en arrogant.

Ook Prometheus treft blaam. De bloemlezing had in deze vorm niet uitgegeven mogen worden. Maar blijkbaar had men zoveel vertrouwen in de merknaam ‘Pfeijffer’ dat aan de eis van ‘doortimmerdheid’ voorbij werd gegaan. De redactie opteerde voor verkoopcijfers in plaats van kwaliteit. Jammer.

550CBC24-604C-40B5-A8FB-47C1A8FEC5B6
Ritsumazijl, 2018 © Ton van ’t Hof

Auteur: tonvanthof

Dichter & blogger o.a.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s