De fundamentele landschappen van Jentsje Popma (1921) vielen me al eerder op: alleen wat van essentieel belang is voor figuratieve herkenning en sfeer wordt weergegeven. Ze bestaan dan ook hoofdzakelijk uit grof geschilderde contrast- en kleurrijke vlakken met hier en daar een detail. Ik vond zijn Schip aan de Kanaalweg uit 1980 een van de fraaiste schilderijen van de tentoonstelling die ik gisteren in het Historisch Centrum Leeuwarden bezocht: Leeuwarden. De mooiste stadsgezichten 1600 tot nu.

Daarna een bak koffie gedronken bij Dirk Beintema, in zijn knusse atelier aan de Turfmarkt. Ik zou best een tweede doek van zijn hand willen aanschaffen, het flitsende Winter op de Slachtedyk bij Kubaard bijvoorbeeld, dat ook zijn nieuwe affiche siert. Nog effe doorsparen. Hij had wel een prachtige tentoonstellingscatalogus liggen, waarvan ik gisteravond via AbeBooks.com voor een zacht prijsje een tweedehands exemplaar op de kop heb kunnen tikken: Le Grand Atelier du Midi (2013), over het zuiden van Frankrijk als ‘extraordinary laboratory for experimenting with modern ideas in painting’ tussen 1880 en 1960.

Het is nu 07.23 uur. Ben al enkele uren op. Slaap de laatste dagen onrustig, voel de adrenaline stromen. Wellicht dat de heropleving van de schilderkunst in mijn leven mijn bijnieren aanspoort tot grotere productie!

0E6F13C8-CD68-419A-A841-8461F5D3E6B3

Auteur: tonvanthof

Dichter & blogger o.a.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s