‘Zonder verftubes zouden er geen Cézanne, Monet, Sisley of Pissarro zijn geweest, niets van wat de journalisten later het impressionisme gingen noemen,’ stelde Renoir ooit. Zo lees ik in Antoon Erftemeijers De nieuwe bril van Monet: Anekdotes over de Franse impressionisten en hun tijdgenoten (Becht, 2002). En ben er even stil van.

Renoir wijst hier op de mogelijkheid die de vinding ‘metalen verftube’ rond 1850 schiep: buiten schilderen. Dankzij de tube droogde de verf niet op, kon je die kant en klaar-en-klaar meenemen. Het bos of veld in.

Zo belangrijk kan een ogenschijnlijk klein dingetje zijn. En wat me ook verrast: dat Pierre-Auguste Renoir (1841-1919) zich dit al realiseerde.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s